DIALOGIC PROPOSAL IN THE PROCESS OF HEALTH EDUCATION ON DAIRY CATTLE PRODUCTION
DOI:
https://doi.org/10.35172/rvz.2023.v30.1109Keywords:
Disease prophylaxis; cattle; mastitis; educationAbstract
Veterinary medicine, in addition to acting directly on animal health, also acts on human health, through activities of sanitary inspection of food, epidemiological, sanitary and environmental surveillance, activities of orientation and health education with regard to public and zoonosis. Among the various zoonosis, some are more frequent in small dairy cattle farms, due to environmental and management conditions favorable to etiological agents and vectors, in addition to limited access to technical information about preventive veterinary medicine. The present work aimed to analyze the local reality of rural properties and a proposal based on the dialogic perspective in veterinary health education. 37 small rural properties in the interior of the state of São Paulo were involved. Data were obtained through the application of a questionnaire, observation and practice of health education activities, in the dialogic model. The questionnaire indicated a low production profile, low technification and low specialization, as well as a deficiency in relation to preventive measures against some zoonotic diseases. As for educational activities, the dialogic perspective proved to be effective, with great interest and participation of producers. It concludes by the need for changes in health education practices within the scope of veterinary medicine, using cultural diversity between academic and rural environments as a resource to be explored, and the appreciation of the plurality of knowledge as a determining factor in the producer/veterinary interaction.
References
ZANELLA, J.R.C.. Zoonoses emergentes e reemergentes e sua importância para saúde e produção animal. Pesq. agropec. bras., Brasília, v.51, n.5, p.510-519, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-204X2016000500011
2. DOMINGUES, P.F. e LANGONI, H. Manejo sanitário animal. Rio de Janeiro: EPUB, 2001. 210 p
CYRINO, E.G. e TORALLES-PEREIRA, M. L.. Trabalhando com estratégias de ensino-aprendizado por descoberta na área da saúde: a problematização e a aprendizagem baseada em problemas. Cad. Saúde Pública, v. 20, n. 3, p. 780-788, June 2004 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2004000300015
CAMBI,F. História da pedagogia. São Paulo: Editora UNESP, 1999.700p.
MARIN, M. J. S., LIMA, E. F. G., PAVIOTTI, A. B., MATSUYAMA, D. T., SILVA, L. K. D. D., GONZALEZ, C., ... & ILIAS, M., Aspectos das fortalezas e fragilidades no uso das metodologias ativas de aprendizagem. Rev bras educ méd, 34(1), 13-20, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022010000100003
FALKENBERG, M. B., MENDES, T. D. P. L., MORAES, E. P. D., & SOUZA, E. M.D. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva, 19, 847-852, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232014193.01572013
VASCONCELOS,E.M.Participação popular e educação nos primórdios da saúde pública brasileira. In: VASCONCELOS, E.M. A sáude nas palavras e nos gestos: reflexão da rede de Educação popular nos serviços de saúde. São Paulo: Editora Hucitec, 2001
GOMES, L. B., e MERHY, E. E.. Compreendendo a educação popular em saúde: um estudo na literatura brasileira. Cadernos de Saúde Pública, 27, 7-18. 2011 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2011000100002
PAYNE, S.L., The art of asking questions. Princeton, NJ:Princeton University
Press,1951.
GÜNTHER, H.. Como Elaborar um Questionário ,Série: Planejamento de Pesquisa nas Ciências Sociais, 2003.
GIL,A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social, 6.ed- São Paulo: Altlas, 2008.
BORDENAVE, J., PEREIRA,A.. Estratégia de ensino aprendizagem. 4.ed., Petropolis: Vozes, 1982.312p.
FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra. (1981).
ROZEMBERG, B. O saber local e os dilemas relacionados à validação e aplicabilidade do conhecimento científico em áreas rurais. Cadernos de Saúde Pública, 23, p.97-p.105. 2007 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2007001300011
BORGES, M. S., GUEDES, C. A. M., & DRUMOND, M. C.. Programa de assistência técnica para o desenvolvimento de pequenas propriedades leiteiras em Valença-RJ e região Sul Fluminense. Cadernos EBAPE. BR, 1(1), 569-592, 2016, pp. 569-592 , 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395115513
LOPES, P. F.; REIS, R.P; TAKAO, L.C.. Custos e escala de produção na pecuária leiteira: estudo nos principais estados produtores do Brasil. Rev. Econ. e Sociol. Rural, vol. 45, nº 03, p. 567- 590, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-20032007000300002
BRAND, S. I., MUMBACH, G. L., DIEL, M. I., PORTELA, V. O., SCHNEIDER, F.J., & SILVA, D. R. Dados preliminares sobre características de propriedades de bovinocultura leiteira da região noroeste do RS. Revista Interdisciplinar de Ensino,Pesquisa e Extensão, v. 2, n. 1, 2015.
ALMEIDA, T. J..O, DE ARAÚJO, V. V., FEITOSA, P. J.S, & SILVA, A. F. A. Perfil sociocultural de produtores de leite bovino do município de São Bento do Una (PE) e suas implicações sobre o manejo da ordenha. Revista Brasileira de Higiene e Sanidade Animal, v. 9, n. 1, p. 122-135, 2015. DOI: https://doi.org/10.5935/1981-2965.20150013
KROEBER, A. L., & KLUCKHOHN, C. (1952). Culture: A critical review of concepts and definitions. (n. 1, Vol. 47). Cambridge: Peabody Museum.
HEIDEGGER, M. Ser e tempo. Petrópolis: Vozes, 1998, apud MINAYO, M. C. D. S.Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 621-626. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007
MINAYO, M.C.S; DESLANDES, S.F., GOMES, R... Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 28 ed. Petrópolis: RJ, Editora Vozes, 2009.
COLL, Cesar, Palacios, J. e Marchesi, A. (org) Desenvolvimento Psicológico e Educação. Psicologia da Educação. Vol.2. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.