Developing skills in learning of veterinary medicine students
DOI:
https://doi.org/10.35172/rvz.2017.v24.296Keywords:
Active methodologies, higher education, curriculum guidelines, teaching and learningAbstract
Currently for academics get the student's attention in the classroom, it is necessary to break
some paradigms and be innovative in the way of teaching in order to remain motivated
because compete with the ease of access to information along with the technological world
layout students, it becomes a challenge for the entire academic community. University
education needs to implement new ways of thinking and practicing the teaching and learning
process. The teaching methodology should be active and innovative, taking into account the
previous knowledge of the students, their social, political, professional and cultural reality.
The project methodologies that encourage research, result in significant and relevant findings
to the reality of each student enabling the teacher to be a mediator in the process of teaching
and learning, creating scenarios that break with the traditional view of seeing and
understanding things by the students. The aim of this study is to elect the possible skills to be
used as a teaching and learning methodology of bachelor's students in veterinary medicine in
PUCPR. The skills developed in the course of Veterinary Medicine at PUCPR are guided in
developing basic and specific skills and are the minimum skills expected that newly graduated
veterinarians have in order to ensure high quality veterinary services.
References
Dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário
Oficial da União. 20 Dez 2005.
2. Cotta RMM, Costa GD, Mendonça ET. Portfólios crítico-reflexivos: uma proposta
pedagógica centrada nas competências cognitivas e metacognitivas. Interface (Botucatu).
2015;9(54):573-88.
3. Lei nº 9394, de 20 de Dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação
nacional. Diário Oficial da União. 23 Dez 1996.
4. Resolução CNE/CES 1, de 18 de Fevereiro de 2003. Institui diretrizes curriculares
nacionais dos cursos de graduação em medicina veterinária. Diário Oficial da União. 20
Fev 2003.
5. Cotta RMM, Costa GD, Mendonça ET. Portfólio reflexivo: uma proposta de ensino e
aprendizagem orientada por competências. Cienc Saude Coletiva. 2013;18(6):1847-56.
6. Ferreira JL, Carpim L, Behrens MA. O professor universitário construindo conhecimentos
inovadores para uma prática complexa, colaborativa e dialógica. Rev Dialogo Educ.
2013;13(38):69-84.
7. Aretio LG, Cordella MR, Blanco MG. Claves para la educación: actores, agentes y
escenarios en la sociedad actual. Madrid: Narcea SA Ediciones; 2009.
8. Lima VV. Competência: distintas abordagens e implicações na formação de profissionais
de saúde. Interface (Botucatu). 2005;9(17):369-79.
9. Masetto MT. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus
Editorial; 2003.
10. Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Resolução nº 73/2012 - CONSUN, de 28 de
Agosto de 2012. Projeto pedagógico institucional da PUCPR. Curitiba: PUCPR; 2012.
11. Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Resolução n.º 110/2013 - CONSUN, de 24
de Julho de 2013. Aprova reformulação do regimento geral da PUCPR [Internet].
Curitiba: PUCPR; 2013 [cited 2017 Feb 24]. Available from:
http://www.pucpr.br/arquivosUpload/5370463411338897394.pdf
12. Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Projeto pedagógico da escola de ciências
agrárias e medicina veterinária. Curitiba: PUCPR; 2013.
13. Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Projeto pedagógico do curso de medicina
veterinária. Curitiba: PUCPR; 2013.
14. Gil AC. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5a ed. São Paulo: Atlas; 1999.
15. Castro CM. Estrutura e apresentação de publicações científicas. São Paulo: McGraw-Hill;
1976.
16. Fonseca JJS. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: Universidade Estadual do
Ceará; 2002.
17. Ministério da Educação (BR). Referenciais para formação de professores. Brasília:
MEC/SEF; 2002.
18. Fleury MTL, Fleury A. Construindo o conceito de competência. Rev Adm Contemp.
2001;5(nº esp):183-96.
19. Conselho Federal de Medicina Veterinária. Estratégias de ensino-aprendizagem para
desenvolvimento das competências humanísticas [Internet]. Brasília: CFMV; 2012 [cited
2015 Sept 2]. Available from:
http://portal.cfmv.gov.br/uploads/files/Estrategias%20de%20Ensinoaprendizagem%20para%20Desenvolvimento%20das%20Competencias%20Humanisticas
_site.pdf
20. Delors J. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão
Internacional sobre Educação para o século XXI [Internet]. Brasília: Unesco; 2010
[acesso 2015 Sept 2]. Available from:
http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590por.pdf
21. Mitre SM, Cotta RMM, Fortini IF, Raimundo IC, Souza NA, Santos RGC, et al.
Flexibilidade, acesso e diversidade na formação universitária em saúde: o aprender
fazendo no desenvolvimento de competências profissionais. Modelos flexibles de la
organización de la formación. Rev CIDUI. 2014;1(2):1-15.
22. Cordeiro J. Didática. São Paulo: Contexto; 2007.
23. Organização Mundial de Saúde Animal, editor. Anais da 3a Conferência Mundial sobre
Educação Veterinária e o Papel dos Órgãos Veterinários Estatutários; 4-6 Dez 2013; Foz
do Iguaçu.
24. Organização Mundial de Saúde Animal. Recomendaciones de la OIE sobre las
competências mínimas que se esperan de los veterinários recién licenciados para
garantizar servicios veterinários nacionales de alta calidad. França: OIE; 2012.
25. Ministério da Educação (BR). Resolução CNE/CES 1, de 18 de Fevereiro de 2003.
Institui diretrizes curriculares nacionais dos cursos de graduação em medicina veterinária
[Internet]. Brasília; 2003 [cited 2015 Sept 2]. Available from:
http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/ces012003.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.