COMPARAÇÃO DA ASSIMILAÇÃO DE CONTEUDO ACADÊMICO NA MEDICINA VETERINÁRIA ENTRE PERIODOS MATUTINO E NOTURNO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35172/rvz.2022.v29.685

Keywords:

Educational Environment, Veterinary Medical Education, Academic Training

Abstract

There are currently several methodological developments in teaching. Thus, the Veterinary Medicine courses must adapt to the curricular formation, both for the academic scope and for professional preparation, seeking new possibilities of teaching-learning centered on the student, even when comparing the productivity between the morning and night shifts. With this purpose, a questionnaire was developed, answered voluntarily by students of the Veterinary Medicine course, seeking to analyze the importance and difficulties faced by them in the discipline of Animal Reproduction Biotechnology between the morning and night periods. The questionnaire was based on the transversal descriptive observational method, for data collection an online tool from Google Forms was used, enabling the analysis of individual limitations, potentials, experiences and expectations about academic knowledge among students. Concomitantly, the questionnaire assessed the socioeconomic and cultural reality of the students. Based on the results, it was possible to conclude that students from the night period, due to the performance of other activities during the day and factors related to their routine, present greater stress and fatigue. Such factors directly influence the physical, psychological and emotional wear of students at night. Therefore, night shift students of Veterinary Medicine, in the Animal Reproduction Biotechnology discipline, have greater difficulties in assimilating the content when compared to morning students.

References

MEC - Ministério da Educação. e-MEC - 1 v.5.834.1-6873 [Internet]. Mec.gov.br. 2021 [citado 13 de julho de 2021]. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/ DOI: https://doi.org/10.22201/fpsi.20074778e.2022.1.21.77778

Oliveira SJ. Inserção da medicina veterinária na história do brasil. Revista veterinária em foco [Internet]. 2018 [citado 10º de julho de 2021]; 16(1):32-45. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/veterinaria/article/view/5152/3430

Mello MT. Situação atual do ensino de medicina veterinária no Brasil – Animal Business Brasil [Internet]. Animal Business Brasil. 2018 [citado 10º de julho de 2021]. Available from: https://animalbusiness.com.br/medicina-veterinaria/formacao-pratica/situacao-atual-do-ensino-de-medicina-veterinaria-no-brasil/

Carvalho CA, Marçal WS. Prática hospitalar como ferramenta pedagógica e vocacional na medicina veterinária. rev ci vet [Internet]. Out 2016 [citado 10º de julho de 2021]; 30:110-3. Disponível em: https://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevCiVet/article/view/33325

Anastasiou LGC, Alves LP. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 9. ed. Joinville: Univille; 2010. 146 p.

Nunes TC, Nunes FAA, Camelo JS. Aplicativos na Medicina Veterinária: Ferramentas de Auxílio do Estudante ao Profissional [artigo na internet]. Sobral: Centro Universitário UNINTA; 2017 [citado 10º de julho de 2021]. 4 p. Disponível em: http://prpi.ifce.edu.br/nl/_lib/file/doc2183-Trabalho/APLICATIVOS%20NA%20MEDICINA%20VETERIN%C1RIA.pdf

Pricinote SCMN, Gomes ALS, Monteiro Filho A, Silva BLW, Souza Junior RE de, Ferreira DM, et al. Percepção Discente sobre o Ambiente Educacional da Disciplina de Semiologia Médica. Revista Brasileira de Educação Médica [Internet]. 2020 [citado 10º de julho de 2021]; 44(1). Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/WYss6Y9xty8MNMyFVDWmG9c/abstract/?lang=pt# DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.1-20190204

Pimpão CT, Catapan DC, Rocha RMVM, Chi KD, Teixeira VN, Madeira HMF, et al. Desenvolvendo competências na aprendizagem de estudantes de medicina veterinária. RVZ [Internet]. 29º de setembro de 2017 [citado 10º de julho de 2021];24(3):592-603. Disponível em: https://rvz.emnuvens.com.br/rvz/article/view/296 DOI: https://doi.org/10.35172/rvz.2017.v24.296

Duque JC, Brondani JT, Luna SPL. Estresse e pós-graduação em Medicina Veterinária. RBPG [Internet]. 2005 [citado 10º de julho de 2021]; 2(3). Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/63

Silva VS, Hoch GC, Pereira EP, Silva RS, A. Silva DAR, Brum DS. Análise como Prática Pedagógica sobre os Discentes de Medicina Veterinária da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) Uruguaiana - RS. SIEPE [Internet]. 15º de março de 2013 [citado 10º de julho de 2021]; 4(2). Disponível em: https://periodicos.unipampa.edu.br/index.php/SIEPE/article/view/59517

Johnson K. Aplicação da Pedagogia Histórico-Crítica no Curso de Medicina Veterinária. In: Anais da XVIII Semana de Educação [Internet]; 2019, Nov 11-14; Londrina, PR. Londrina: Universidade Estadual de Londrina; 2019 [citado 10º de julho de 2021]. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/semanadaeducacao/pages/arquivos/Anais/2019/EIXO%203/4.%20APLICACAO%20DA%20PEDAGOGIA%20HISTORICO-CRITICA.pdf

Silva RMFL da, Rezende NA. O ensino de semiologia médica sob a visão dos alunos: implicações para a reforma curricular. Revista Brasileira de Educação Médica [Internet]. Mar 2008 [citado 10º de julho de 2021]; 32(1):32–9. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/dJnpyLjFgYcgctnXJJLhNWM/abstract/?lang=pt DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000100005

Junior GA, Gaya CM, implicações do uso de álcool, tabaco e outras drogas na vida do universitário. Revista Brasileira em Promoção da Saúde [Internet]. 2015 [citado 10º de julho de 2021]. 28(1):67-74. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40842428009 DOI: https://doi.org/10.5020/18061230.2015.p67

Published

2022-09-06

How to Cite

1.
Santoro I, Oliveira Kage M, do Carmo Balieiro T, Motosugue A, Artungue Inamine V, de Souza Ramos Angrimani D. COMPARAÇÃO DA ASSIMILAÇÃO DE CONTEUDO ACADÊMICO NA MEDICINA VETERINÁRIA ENTRE PERIODOS MATUTINO E NOTURNO. RVZ [Internet]. 2022 Sep. 6 [cited 2024 May 12];29:1-12. Available from: https://rvz.emnuvens.com.br/rvz/article/view/685

Issue

Section

Original Articles

Most read articles by the same author(s)